Köpvillkor

ALLMÄNT

Följande köpvillkor gäller vid försäljning till konsumenter av varor och tjänster på andiata.se (hädanefter ”hemsidan”). Hemsidan erbjuds av Andiata Oy, Kuortanegatan 5, 00520 Helsingfors, Finland med organisationsnummer 0618516-5 i det finska företagsregistret (hädanefter ”Andiata”, ”vi” och ”vår”). Våra köpvillkor utgör hela avtalet mellan parterna. Ingen ändring av dessa köpvillkor är giltig, såvida den inte är skriftlig och har undertecknats av berörda parter. Vi kan ändra köpvillkoren utan förvarning. Eventuella ändringar gäller för alla beställningar som görs efter ändringen av våra köpvillkor.

Genom att göra en beställning på hemsidan eller acceptera leverans av en av våra produkter accepterar du dessa köpvillkor. Köp på hemsidan kan göras av privatpersoner över 18 år, bosatta i Sverige (”kunden”, ”du”, ”din”, ”ditt”).

BESTÄLLNING, PRISER & BETALNING

Beställer du annanstans än från Sverige? Vänligen besök andiata.com

Vår webbshop erbjuder valuta alternativen euro (EUR) på andiata.fi och andiata.com och svenska kronor (SEK) på andiata.se. Priserna i SEK (inkl. produktpriser, fraktkostnader och rabatter) konverteras automatiskt från EUR och kan därför ändras. För att betala med svenska kronor (SEK) måste faktureringsadressen för beställningen vara i Sverige.

Alla priser är inklusive moms. Produktpriserna inkluderar inte frakt. Separata fraktavgifter kan tillkomma och redovisas alltid innan slutförande av beställningen. Priserna som vi har angett vid beställningstillfället är de priser som gäller för kunden under hela köpprocessen. Slutpriset för beställningen verifieras i kassan.

Andiata förbehåller sig rätten att annullera en beställning om det finns ett uppenbart fel i priset på vår webbshop. Ett tydligt fel i priset innebär att produktens pris tydligt och väsentligt avviker från produktens faktiska pris (t.ex. om produkten har ett pris på 0,00 sek eller om en artikel inte har något pris alls). I ett sådant fall skiljer sig det felaktiga priset så tydligt från det rätta priset att kunden ska anses ha uppfattat prisinformationen som felaktig.

Hos oss betalar du enkelt och tryggt via Klarna Checkout och PayPal. Klarna Checkout erbjuds i samarbete med vår betalningspartner Klarna (Klarna Bank AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, organisationsnummer 556737-0431). Vid betalning med Klarna kan en kreditprövning vara nödvändig och du behöver därför upplysa ditt personnummer. Kreditprövningen utförs av Klarna. Klarna erbjuder flera olika betalningsmetoder och dessa presenteras i kassan tillsammans med villkor för respektive metod. Villkoren för Klarnas betalningsmetoder går även att läsa här. I tillägg till detta kan du läsa Klarnas allmänna användarvillkor här och Klarnas personuppgiftspolicy.

Om du valt Paypal som betalningsmetod, vidarebefordras du till PayPals sidor. Om du redan är PayPal-kund kan du logga in med dina användaruppgifter och slutföra betalningen. Om du är ny hos PayPal kan du skapa ett PayPal-konto och därefter bekräfta betalningen. Du kan läsa mera om PayPals sekretess här.

Du kan även betala med presentkort köpta på Andiatas hemsida. Presentkort köpta från hemsidan är endast giltiga på hemsidan.

BINDANDE AVTAL

En beställning görs enkelt och säkert på vår hemsida och avtalet blir bindande när sista steget i kassan (betalning) har genomförts. Kort efter genomförd beställning mottager du en orderbekräftelse via e-post, det är ett kvitto på ditt köp.

Om du inte har mottagit din orderbekräftelse inom två (2) arbetsdagar ombeds du vänligen att kontakta kundservice.

Vi förbehåller oss rätten att avvisa en kunds beställning i individuella fall. Andiata kan inte garantera tillgängligheten av e-handelsprodukterna i alla tillfällen.

LEVERANS

Leveransen utförs av PostNord och DHL. Leveranstiden är normalt 2–4 vardagar från utskickad orderbekräftelse. Vi erbjuder leverans med PostNord Pickup för 90 SEK och DHL express för 130 SEK. Gratis leverans erbjuds vid val av PostNord Pickup, vid köp över 2500 SEK.

Vi behandlar alla order i turordning. Leveranstiden är ett estimat och vi skickar ut ett mejl när beställningen är redo att skickas. Vid avsevärd försening har kunden rätt att avbryta sin beställning.

Vi ansvarar för din beställning fram till dess att du fysiskt har mottagit den. Om du kan se synliga transportskador på emballage eller produkt vid leveranstillfället, eller om leveransen inte överensstämmer med informationen som står i din orderbekräftelse, ombeds du att meddela oss detta per mejl så snabbt som möjligt.

FÖRBESTÄLLNINGAR

Vi erbjuder möjligheten att förbeställa utvalda produkter innan produkterna finns tillgängliga på webshoppen. Estimerade datum för lansering av dessa produkter står i produktbeskrivningen och dessa produkter har alternativet ”Förbeställ nu”, i stället för ”Lägg i varukorg”. Lanseringsdatumet för sådana varor kan komma att ändras på grund av händelser utanför vår kontroll. I tillfälle av försening av förbeställda produkter skickas information ut till berörda kunder per mejl.

Förbeställda varor måste beställas separat. Vid köp att förbeställd produkt debiteras du direkt och tar emot ett mejl med fraktinformation när din/a produkt/produkter skickas.

RETUR, ÅNGERRÄTT & ÅTERBETALNING

Returnerar du från ett annat land än Sverige? Vänligen besök andiata.com.

Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt vid köp på hemsidan. Ångerrättsperioden börjar räknas från den dag du mottar din beställning eller, vid uppdelad leverans, den sista delen av din beställning. Om du ångrar ditt köp kan du inom ångerrättsperioden antingen skicka beställningen i retur eller meddela oss skriftligt att du vill utnyttja ångerrätten. Du kan också välja att bifoga en ifylld ångerblankett. Efter ditt meddelande om att du ångrar köpet har du 14 dagar på dig att returnera varan till oss. Varorna kan endast returneras i ursprungligt, oanvänt skick med etiketterna på plats.

Returer är kostnadsfria. Observera att om du valt annat än det billigaste frakt alternativet, återbetalar vi inte den överskridande summan av fraktkostnaden, såvida du inte har fått en felaktig eller defekt vara. En returetikett medföljer i din order, den kan du använda för att returnera din/a vara/varor. Du kan läsa mer om hur du returnerar på vår sida om leverans och returer.

Vår returadress är:
Andiata
Kuortanegatan 5
00520 Helsingfors
Finland

Om en leverans inte hämtas ut kommer den att returneras till oss automatiskt. Det räknas inte som en annullering av din order. Det tillkommer en avgift på 100 SEK för paket som inte hämtats ut och skickas tillbaka automatiskt. Denna avgift dras från beloppet som återbetalas. Vid en automatisk retur återbetalas kunden för hela beställningen, inklusive eventuell fraktkostnad motsvarande den billigaste tillgängliga fraktmetoden vid beställningstidpunkten. Om du har valt en dyrare fraktmetod än den billigaste som erbjudits på hemsidan, återbetalas inte mellanskillnaden.

Observera att om du har gjort din beställning inom Europeiska unionen, måste du också returnera den inom Europeiska unionen.

Återbetalningen sker via samma betalningsmetod som vid betalning av beställningen, om inget annat avtalats specifikt. Om du har valt en faktura som betalningssätt för beställningen och returnerar produkten efter fakturans förfallodag är det viktigt att du skjuter upp förfallodagen på fakturan. Du kan enkelt flytta ditt förfallodatum på klarna.com.

OBS. Notera att vi inte kan göra några byten. Om du önskar en annan produkt ombeds du att skicka den beställda produkten i retur och göra en ny beställning på önskad produkt. Presentkort kan inte returneras mot pengar. Om du önskar att returnera en produkt köpt med presentkort kommer det returnerade värdet återbetalas på ett presentkort som du kan använda din nästa order. Observera att detta inte förlänger giltighetsperioden på presentkortet (6 månader från leveransdatumet).

REKLAMATION

När du handlar på Andiata.se har du 3 års reklamationsrätt. Om du vill reklamera en vara ber vi dig att kontakta vår kundservice via andiata.se/kundtjanst/ och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen. Vid en reklamation kommer vi be dig om att skicka tillbaka den defekta varan, så vi kan undersöka den. Vid en godkänd reklamation kan du antingen få varan reparerad, ersatt, helt eller delvist återbetalad. För att en reklamation ska godkännas behöver den vara berättigad och felet får inte ha uppstått till följd av felaktig användning eller annan skadlig behandling. Du ska reklamera inom rimlig tid efter att du har upptäckt felet hos varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäcktes är reklamationen alltid gjord inom rimlig tid. Vi tar inte någon avgift för returfrakt vid en reklamation av en felaktig eller defekt vara.

IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Om inget annat anges är alla immateriella rättigheter (inklusive men inte begränsat till upphovsrätt, varumärken, registrerade och oregistrerade mönster, designs, databasrättigheter, domännamn och goodwill ["Intellectual Property Rights"] i allt innehåll, inklusive alla texter, grafik, logotyper, fotografier och bilder) Andiatas exklusiva egendom. All kommersiell användning, inklusive reproduktion, ändring, distribution och överföring av innehåll, är strängt förbjuden utan Andiatas samtycke.

INTEGRITET

Vi värnar om din integritet vid behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa vår fullständiga personuppgiftspolicy här.

TVISTLÖSNING

Om en tvist skulle uppstå mellan dig och Andiata, och denna mot förmodan inte kan lösas, prövas den vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. Om du vill upprätta ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan du kontakta dem på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Vid eventuell tvist som prövas av ARN följer vi nämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida som du hittar du här.